KLONE בגלריה

פעם ראשונה שראינו עבודה של קלון הייתה דווקא בחיפה וכבר אז התאהבנו.

בורות שהיינו חשבנו שהוא אמן חיפאי. אחר כך התחלנו לזהות אותו בכל מיני פינות בתל אביב, ולמדנו שהוא בכלל תל אביבי.

בלבול זהויות הוא חלק גדול מהיצירה של אמן הרחוב klone .

קלון גרפיטי אמנות אורבנית

קלון גרפיטי אמנות אורבנית

  קלון – Klone

פירוש השם קלון הוא "שכפול" עם שיבוש מכוון K במקום C כי אין שכפול מושלם.

קלון עלה לישראל מאוקראינה בגיל 11. חווית ההגירה היתה מטלטלת עבורו. שפה זרה, מנטאליות שונה ומזג אויר חם חם.

כנער הוא גילה את עולם הגרפיטי שהיה לגמרי לא מוכר אז. דרך הציורים על הקירות הוא התחבר למקום, לעיר, לארץ, מן חיבור של אנדרדוג הכובש את קירות העיר בלילות כשאין אנשים ברחוב ועובר על החוק בחשאי.

הדמיות שהוא מצייר, ספק חיה ספק בן אנוש מרמזים על מסע גיבוש הזהות שלו.

ערבוב של חיה ואדם כנרטיב של הערבוב בין תלוש ושייך בחייו.

  מקירות בטון לגלריה

את קלון פגשנו בשיח גלריה שנערך לכבוד התערוכה שלו "זיכרון של עץ, שכחה של אדמה" בגלריית חזי כהן בתל אביב.

נראה שהיה לו קשה עם החשיפה לקהל והיה מעדיף לתת ליצירות לדבר. הוא לא חשף את שמו האמיתי ונשאר במראה של רייטר גרפיטי עם קפוצ'ון על הראש. בניגוד לאמני גרפיטי רבים כמו בועז סידס untay או עדי סנד שלא חוששים לחשוף את זהותם.

קלון סיפר לנו שכיום ציורי רחוב מסקרנים אותו פחות. כרגע הוא מכוון לגלריות, זה עולם שהוא נהנה לחקור. האם זה בגלל שהוא כבר השתלב בהוויה הישראלית או מתוך בגרות של הגיל? קלון לא רצה להתחייב על סיבה 🙂

הציורים שכיסו את הקירות היו עוצרי נשימה. אפשר לזהות בהם את טביעת היד הייחודית שלו: השחור, האדום, החיות, החיבור בין אדם לחיה. אבל כמה שונים הם היצירות שעל הקירות הגלריה. בעוד שברחוב העבודות מהירות, מרוססות בספרי צבע, הרי שכאן ניכרת עבודת כפיים עמלנית, קו ועוד קו משטחים שלמים שמכוסים בפסי דיו עדינים.

קלון גרפיטי אמנות אורבנית

קלון סיפר שבתערוכה זו הוא היה גם האמן המעצב וגם האוצר של הגלריה. הוא זה שהחליט איך ואיפה הציורים תלויים.

אנחנו הרגשנו שהוא התייחס לחלל הגלריה ממש כמו אל לוקשיין ברחובות העיר. ביצירות גרפיטי המקום עצמו הוא חלק בלתי נפרד מהאומנות של הצייר. ישנו דיאלוג בין האמן, היצירה והמקום. דיאלוג שהוא חלק בלתי נפרד מהמוצר המוגמר. גם כאן בגלריה הממסדית אמן הרחוב שבו יצר דיאלוג עם הקירות ועם החלל.

כשנשאל לגבי הטקסטורה המדהימה שנוכחת בכל תמונה, עבודת המילוי של פסי הדיו האינסופיים, הוא אמר שזו הייתה בחירה מודעת של מתן מרקם לעבודות שצריכות להיות תלויות על קירות לבנים ערומים ללא כל עומק וייחוד.

כל חלל הגלריה היה חלק מהתצוגה, על מנת להסתיר עמוד תומך שהפריע לו, קלון הוסיף מצג עץ גדול שעומד מול התמונות. הפסים השחורים שמהווים את גזע העץ מתכתבים עם פסי הדיו שעל היצירות בקיר שממול. העץ שמסמל את השורשים, העוגן, השייכות, החיבור והזהות עומד בגלריה בגודל מרשים ובולט, אך הוא בכוונה נראה מזוייף כמו תפאורת תאטרון זמנית שעוד רגע תפורק על ידי עובדי הבמה עם תום ההצגה. בתוך העץ שמתגלה כמעבר לחלק אחר בגלריה, יש חיים שלמים, אחרים מעולם התמונות שבחוץ.

החלק זה מצג וידאו של עבודות בלופ אין סופי, ללא התחלה וסוף. תחושה של תנועה מתמדת, דווקא ללא כל עוגן, העץ המאסבי מוביל בתוכו לתחושת תלישות ובלבול.

קלון גלריית חזי כהן

קלון גרפיטי גלרייה

הקהל רצה הסברים מהאמן: למה התכוון בציורים? מה המשמעות של העץ? למה כך דווקא זה מוצג?
אבל השאלות האלה נותרו ללא מענה, klone נתן לנו למצוא את התשובות בעצמנו. הוא השאיר אותנו עם אותה תחושה עמומה שמקבלים מיצירותיו, ספק נחשף ספק נסתר, ספק אמת ספק פנטזיה ספק שייך ספק תלוש.

קלון גרפיטי גלריה

כשבכל זאת פירט על דרך עובדתו, נדהמנו לגלות שהרבה מהעבודות בסטודיו שלו הוא גורס.
הוא לא נקשר ליצירות שלו ואחת לזמן מה עושה סדר וגורס את מה שלא צריך. התייחסות כזו ליצירות היא נדירה אצל אמנים ולאו דווקא ציירים. יוצרים קשורים ליצירתם. אחר כך חשבנו שגם זה בא מעולם הגרפיטי, ששם היצירות הן זמניות, מה שציירת היום יכול להיות מרוסס מחר על ידי צייר אחר. בניין שהכיל היום את יצירתך יכול מחר להיהרס ובמקומו יקום מגדל נוצץ. הכל זמני בעולם של קלון תלוש וחסר עוגן.

קלון גרפיטי גלריה

קלון אמר שלמרות שדובר שלוש שפות
אך שפת האם שלו היא ציור ואנחנו חשבנו שאת השפה הזו הוא דובר ברמה רהוטה ובהמון כישרון.

פייסבוק , אתר.

פוסטים קשורים

No Comments

Post a Comment

הרשמו לאתר!

כל מה שחדש ב- Grey Times

ישירות למייל שלכם:

You have Successfully Subscribed!