תערוכת קעקועים

מאת: גלית שול

איך זה קרה שקעקוע הפך לאומנות שמוצגת בתערוכה של מוזיאון?
ביום הגשם הראשון בתל אביב יצאנו לערב הפתיחה של תערוכת קעקועים במוזיאון ארץ ישראל.
בדרך לשם שאלנו את עצמנו איך תראה תערוכה כזו? יעמדו אנשים יפים ויציגו את האומנות שעל גופם? יהיו סדרות קטלוגים שנוכל לדפדף ולהתרשם מהמבחר? יראו אומנים מבצעים את עבודתם?

קעקועים מוזיאון ארץ ישראל

מה שגילינו בתערוכה היה מידע הסטורי ואנטרופלוגי נרחב. המידע הקיף את העולם ואת ארץ ישראל. למדנו שם על "מוסקו" שהיה המקעקע הראשון בארץ הקודש. דוד מוסקוביץ שהיה חובל בחיל הים הפך למקעקע מקצועי בשנות השבעים. בספרו כתב שהמטרה שלו לשנות את הדעה הקדומה על האומנות האסורה. מוסקו שהיה חובל והגיע כמעט לכל מקום בעולם קעקע והתקעקע בעצמו בכל נמל בו עגן.

קעקועים מוזיאון ארץ ישראל

אפנת הקעקועים לא התפתחה בארץ תקופה ארוכה. בתקופתו של מוסקו רק מלחים ואסירים קעקעו את עצמם. האיסור הדתי שקיים בנוגע לקעקועים, תקופת הצנע בראשית ימי המדינה מדינה וניצולי השואה שהיו מקועקעים במספר תרמו לסלידה של האנשים מקעקועים.

אבל היום, לכל אחד יש קעקוע ואם אין לך אז יש לחבר שלך…האפנה גואה, למעלה מ 200 בתי עסק לקעקועים זה המון למדינה קטנה כמו שלנו.

"כיום תרבות הקעקוע היא חגיגה בין-תרבותית. זו תרבות המחברת אנשים מקצוות העולם, מחברת בין עבר להווה" אומרת אוצרת התערוכה, יסמין ברגנר. " אם בעבר נחשבו הקעקועים לביטוי של מרדנות ונון-קונפורמיזם, הרי שהיום הם מייצגים יותר מכל את חופש הבחירה".

יסמין ברגנר, בוגרת בצלאל, ומקעקעת בעצמה. ברגנר מאמינה שקעקוע במיוחד זה המבוסס על צורות גאומטריות הוא כלי להתפתחות רוחנית. באתר שלה מצאנו את הקעקועים המרהיבים האלה:

קעקועים מוזיאון ארץ ישראל

Screen shot from Yasmine Bergner website

חלק גדול מהתערוכה מוקדש לתמונות של אנשים מיוחדים הנושאים על גופם קעקועים מיוחדים. הצלמים המוכשרים אלכסנדר טילקין וסטס וינשטיין הקימו את "קעקוע פרוג'קט". מטרת הפרויקט לתעד בצילום את תרבות הקעקועים בישראל.

בערב הפתיחה הציג אלכסנדר טילקין את העבודות. המטרה של העבודות, הוא מסביר לקהל, לשנות דעות קדומות שיש בקשר לתרבות זו. הינה למשל אדם רגיל מן הישוב הנושא על גבו קעקוע, כך הוא מציג את התמונה הבאה במטרה להוכיח שאנשים נורמטיביים יכולים להסתיר מתחת לחולצה קישוטים לא נורמטיביים.

קעקועים מוזיאון ארץ ישראל

האמת שניהננו לראות את התמונות הגדולות והאסטטיות. הן מלאות בעוצמה וגורמות לך לעצור ולחשוב. מראות כאלה הן בהחלט חלק בלתי נפרד  מהנוף האורבני שאנחנו אוהבות כל כך.

אלכסנדר מספר שמעניין אותו לחקור מה מניע אנשים לשים על גופם סמל או טקסט לנצח.

ואנחנו חושבות על המושג נצח בהקשר זה ונזכרות בשיחה מרתקת שהיתה לנו עם האדריכל  יובל כהן על ציורי גוף. יובל אמר לנו שנכון שנראה שקעקוע הוא נצחי לעומת ציורי גוף הנשטפים במקלחת הראשונה, והקעקועים גם נצחיים לעומת גרפיטי ברחוב שירוסס באומנות אחרת תוך זמן לא רב, אבל חייבים לזכור כי גם זמנו של האדם מוגבל. הוא סוחב את גופו על פני האדמה רק כמה עשרות שנים ולכן גם קעקוע זו אומנות המתכלה מהר. מבנים אדריכליים יפים, לעומת זאת, הוא אמר לנו בעניים נוצצות, זה כבר סיפור אחר…..

הכל יחסי בחיים, חשבנו בעודנו לוגמות מבקבוקי הסיידר שלנו תוך כדי צפייה בקהל המקועקע שהגיע לתערוכה. הקהל והתמונות מחליפים תפקידים בניהם. ולרגע חשבנו שהתערוכה היא בעצם זו החיה והנושמת והתמונות צופות בהם בדממה.

התערוכה היא למעשה תערוכת צילום, פתוחה לקהל למשך שנה במוזאון ארץ ישראל.

קעקועים מוזיאון ארץ ישראל

פוסטים קשורים

2 Comments

  • yonit

    03.11.2016 at 19:09 הגב

    ווא וואו , התערוכה עדיין קימת? בא לי עכשיו עוד קעקוע

    • greytimes

      03.11.2016 at 19:24 הגב

      התערוכה רק התחילה אבל אין מקעקעים רק קעקועים 🙂

Post a Comment

הרשמו לאתר!

כל מה שחדש ב- Grey Times

ישירות למייל שלכם:

You have Successfully Subscribed!