טקסטיל אפור – שלומית ליבנת

מאת:  שלומית ליבנת

טקסטיל זאת התשוקה הקמאית, הראשונית, האינסופית והאבסולוטית שלי.

אני אוספת טקסטיל כבר שנים ‪לא טקסטיל יקר, ממש לא! אלא כזה שמזכיר לי את הפוטנציאל שטמון בבד, את ההבטחה. ההבטחה של הבד שיכול להפוך לבגד, להכיל בתוכו גוף, לכסות ספה, לאטום או לרכך אור דרך וילון‪.

הבד הרך, הנשפך, העשוי סיבים טבעיים, הארוג, הסרוג, המבריק, השקוף, הגס, העוטף, המלטף.

ויש את הצבע…

שלומית ליבנת צביעת טקסטיל

שלומית ליבנת צביעת טקסטיל

לפני שנתיים בסדנא של דפוס רשת על טקסטיל שלקחתי ב"בעלי מלאכה" נחשפתי לשיטה של צביעת טקסטיל על ידי טבילה. התאהבתי!

זה לא שלא ניסיתי בגיל תיכון להפוך חולצה סגולה לשחורה, חטפתי צעקות מאמא שלי על הבלאגן שהשארתי במטבח, והצבע אפס… לא נתפס.

הפעם זה היה שונה ומרגש.

שלומית ליבנת צביעת טקסטיל

העיקרון של צביעה בטבילה הוא ליצור חסימות בחלקים של הבד כדי שהצבע לא יצבע את החלקים האלו.

האפשרויות הן אינסופיות והשליטה בתהליך היא רק חלקית – וכאן נכנס הרגש…

ריכוז הצבע במים, טמפרטורת המים, זמן הטבילה, סוג הבד וכמובן שיטת החסימה ישפיעו על התוצאה.

לעולם טבילה אחת אינה תהיה שווה לרעותה!

כל פריט שנצבע הוא יחיד במינו.

תרבויות שונות ברחבי תבל פיתחו שיטות מסורתיות לצביעה בטבילה. כולם טובלים אך השיטות של חסימות הבד הן שונות ומקורות הצבע הם שונים. חשוב לציין שהבדים שיכולים להשתתף בחגיגת הטבילה הם בדים טבעיים שמקורם מהצומח כמו כותנה ופשתן, או מן החי כמו צמר ומשי.

במזרח הרחוק, בסין למשל, יש עדויות על פיתוח תבליט מעץ אשר מגולף על שני לוחות זהים בגודלם כשהתבליט עשוי על שניהם כתמונת מראה. בבואם לטבול היו ממקמים את הבד בין שני הלוחות, מהדקים בחוזקה וטובלים. המקומות בהם התבליט בלט והיה במגע מלא עם הלוח שכנגד הם המקומות שלא נצבעו ונוצרה הדוגמא שהועברה מלוחות העץ.

לשיטה זו קראו jie שפירושו להדק‪.

שלומית ליבנת טקסטיל אפור

ביפן שיטת הצביעה עם החסימות נקראת shibori.

המון שיטות לצביעה בחסימה התפתחו במהלך ההיסטוריה של הצביעה ביפן וכל אחת קיבלה שם. אביא כאן כמה דוגמאות:

Kanoko ‫- איסוף חלק מהבד וכריכתו על ידי חוט, הדרך בה נאסף הבד, מידת ההידוק של החוט, כמה החוט צפוף וכמה פעמים סובבו אותו על הבד ישפיעו על תוצאות הצביעה.

NUI – חסימה על ידי תכי תפירה לעיצוב דוגמה על הבד. התוצאה הסופית תיקבע על ידי סוג התפר, האם הבד מקופל או לא ומהו סידור התפרים על הבד. לאחר סיום עיצוב התבנית כל הבד מכווץ על החוטים והחוטים נקשרים.

ARASHi – כריכה של בד מסביב לגליל מפלסטיק או עץ והידוקו על ידי קשירתו לכול אורך הגליל. זוהי שיטה שהומצאה במאה ה-19 כדי להגדיל את התפוקה של הצביעה וכיום משתמשים בה אמני טקסטיל עכשויים.

שלומית ליבנת טקסטיל אפור

‪בטיק היא שיטה שהכי מזוהה עם אינדונזיה, אך הייתה קיימת גם במדינות שכנות וגם באיזורים שונים של אפריקה. בשיטה זו מורחים שעווה על האיזורים אותם האמן לא רוצה לצבוע. לאחר הטבילה והייבוש הבד מורתח במים וכל השעווה נמסה ונעלמת במים. בשיטה זו ניתן לטבול בכמה צבעים וליצור דוגמא צבעונית מורכבת.

אני אוהבת לקפל ולקשור אבל גם להדק לוחות עץ או להצמיד בד לגליל. ביום שהוא "יום צביעה" יש שמחה באוויר, הסטודיו מתמלא באוויר דחוס באדים, לפעמים חברות מצטרפות, מביאות איזה בגד דהוי להתארח בסיר לזמן קצר.

אני אוהבת לערבב ישן עם חדש ואני לוקחת בשתי ידיים את כל הטכניקות המסורתיות ומנסה להפיק מהם תוצרים עכשוויים.

הבחירה של הצבע היא הבסיס והאפורים הם הבחירה האולטימטיבית בשבילי.

האפור שלי

"אני מסתובבת ברחובות בייג'ינג ונדמה לי שמישהו עבר לפניי עם מברשת צבע וצבע את העיר באפור" – כך תיארתי במכתב לחבר את אכזבתי ממחסור חמור באקזוטיקה, לה ציפיתי לפני בואי לסין הרחוקה.

מאז עברו כמעט עשרים שנה והאפור העירוני המאורגן באינסוף גווניו בתבניות גיאומטריות הוא נוף ימיי. אני אוהבת אותו, מרגישה בו בטוחה, והוא השראה גדולה בשבילי.

אני בוחרת בצבע האפור כל פעם מחדש והוא בתמורה מחדש את עצמו שוב ושוב אל מול עיניי.

בכל טבילה נוצר אפור חדש.

האפורים במהותם הם המעברים מכהה לבהיר, מלבן לשחור, מחושך לאור, מאמת לשקר.

"התחום האפור" הוא התחום האהוב עליי כשאני צובעת טקסטיל. התחום האפור לא ברור לגמרי, אין קו אחד שתוחם חלק של צבע אחד לעומת השני אלא מידרג.

הצורה מתקיימת בגבולותיה הרכים, הלא מושלמים והחד פעמיים.

שלומית ליבנת טקסטיל אפור

בסוף תהליך הצביעה הבדים הופכים לכריות נוי, כל כרית שונה מהשנייה. ניסיתי לעבוד בסדרות אבל הפיתוי לשנות כל פעם דבר אחד בתהליך הארוך חזק ממני.

אקשור חזק – אקשור רופף, אטבול רק חצי – אטבול הכל, אקפל לפי ציר אלכסוני – לפי ציר ישר, משולשים – ריבועים ועוד ועוד ועוד.

רגע הפתיחה של הקשירות אחרי הטבילה הוא הרגע שלשמו התכנסנו. ברגע זה כל העבודה הקשה והגב השבור, מתאדה ונעלמת.

ציפייה גדולה לראות מה יצא. אני ממשיכה ל"דפדף" בין הבדים עוד הרבה זמן אח"כ ולפעמים אוהבת יותר את מה שבכלל לא אהבתי בהתחלה וגם הפוך.

שלומית ליבנת טקסטיל אפור

  שלומית ליבנת: מעצבת גרפית, מעצבת תחפושת ומעצבת טקסטיל. חיה ועובדת בתל אביב,

Beliving הוא שם המותג שלה.

פיסבוק

Etsi

No Comments

Post a Comment

הרשמו לאתר!

כל מה שחדש ב- Grey Times

ישירות למייל שלכם:

You have Successfully Subscribed!