סדקים בבטון

מאת: גלית שול

אחת הבעיות הידועות של עבודות בטון הם סדקים שמתגלים בעת יבוש החומר. סדק מקלקל את פני השטח החלקים. מי שבאמת אוהב את החומר יודע שסדק בבטון הוא חלק בלתי נפרד מאופי החומר.

אחת הדרכים לתת מקום של יופי לסדקים היא למלא אותם בחומר אחר שמבליט את יופיים.

למלא סדקים

Kintsugi היא אמנות יפנית בת מאות שנים של תיקון כלי חרס שבורים עם אבקת זהב או כסף. הסדקים מובאים למרכז הבמה ומשווים מראה יחודי לכלי. אומנות התיקון הזו מגיעה מפילוסופית הוואבי סאבי שקוראת למצוא יופי בפגום ולא במושלם.

הסדוק, הטעות, ההזדקנות הם סימני החיים שהוטבעו בחומר. הם השלמות.

תמונה14

צילום: mymodernmet.com

האומנית Catherine Bertola מאנגליה היא יוצרת שעבודותיה עוסקות בהסתכלות מעבר לפני השטח. מציגה סדק שמולא בזהב. המיצג בא להדגיש מצבים נשכחים מלבנו כמו סדקים במדרכה. זו דרכה לנסח מחדש את העבר או המובן מאליו.

האומנית גם שלחה לנו תמונה במיוחד עבור המגזין שלנו

_DSC013

Seam 2007; Gold leaf and modelling wax. Photo: Colin Davison. Courtesy the artist and Workplace Gallery, Gateshead/London

האומנית juliana santacruz Herrera מפריז, ממלאה סדקים ברחבי פריז בצמר סרוג וצבעוני. כך הופכת מקומות של הזנחה לגלריה צבעונית משמחת.

תמונה18

תמונה17

תמונה16

צילום: © juliana santacruz herrera

האומן Jan Vormann מגרמניה ממלא סדקים ישנים ברחבי העולם בקוביות צבעוניות של לגו. גם בישראל הוא ביקר, אפשר לראות את הלגו הצבעוני ברחובות תל אביב. האומן מספר שהכוונה שלו היתה: "שאנשים יראו את הלגו הצבעוני בסדקים ויתהו מה זה אומר".  אומנות רחוב זו נמצאת כיום בכל העולם ואנשים מיוזמתם ממלים סדקים בלגו.

באתר dispatchwork.info אפשר לראות צילומים מרחבי העולם.

תמונה19 תמונה20

למה בכלל למלא את הסדק אם אפשר פשוט להנות ממנו?

האומן אנדי גולדוורת'י הוא פסל וצלם בריטי שחי בסקוטלנט.  לעבודה שלו במוזיאון De Young הוא קורא קו השבר. מה שמושך אותו בשבר הוא חוסר ההלימה בין האנרגיה הרבה הדרושה לביצוע של סדק לבין העדינות המנימליסטית של הסדק שנוצר בסוף התהליך.

תמונה21

תמונה22

האמנית  Doris Salcedo מקולומביה יצרה במוזיאון טייט מודרן בלונדון מיצג של סדק בריצפה. סדק באורך של 167 מטר ברצפת הבטון של אולם הכניסה. מטרת המיצג לגרום לכל אחד למצוא את המשמעות שלו לסדק.

השם הרשמי של היצירה הוא מהתנ"ך שיבולת Shibboleth שנועד לתאר את הפיצולים הנראים בעלי השיבולת. אך השם הפופולרי של היצירה הוא הסדק של דוריס.

תמונה23

תמונה24

 

בעוד שהסדק של דוריס נשבר מפני השטח פנימה האומנית פייג' בראדלי מארה"ב מציגה סדק העולה בעוצמה מבפנים ומאיר את פני השטח.

האמנית שגרה היום בלונדון, עובדת כפסלת ברונזה של דמיות פיגורטיביות.  ביצירה שלה הסדק מביע תהיה שלוקחת אותנו למחשבות של מעל ומתחת לפני השטח. היוצרת מכוונת במיוחד לשאלות בנושא אוטנטיות.

 

תמונה25

 

 

תמונה26

פוסטים קשורים

5 Comments

  • Yonit Tzuk

    11.02.2016 at 15:41 הגב

    נפלא ופילוסופי

    • greytimes

      13.02.2016 at 11:01 הגב

      תודה יונית, יותר פילוסופי ממה שהתכוונו 🙂 כיף לראות איך דברים מתפתחים

  • נויה

    12.02.2016 at 17:05 הגב

    פוסט אחר. אורבני אומנותי פילוסופי צבעוני.. מתחברת מאוד לסדק כאפשרות לתזוזה . לשילוב של משהו חדש. הצבעים בפוסט על רקע האפור ניראים מדויקים ומוערכים. הצבע פתאום ניראה לא מובן מאליו..

    • greytimes

      13.02.2016 at 11:00 הגב

      הסדק כאפשרות לתזוזה, להתרחבות… עוד כיוון לחשוב על הפוסט הזה. תודה נויה

  • דיקלה מנחם

    24.12.2017 at 22:12 הגב

    פוסט מהמם. את הרעיון היפני הכרתי, ההרחבה והגיוון שנתת פה נהדרים. תודה על מנה של השראה.

Post a Comment

הרשמו לאתר!

כל מה שחדש ב- Grey Times

ישירות למייל שלכם:

You have Successfully Subscribed!