כל מרחק אינו קרוב – אלדד רפאלי

בקיץ הגענו למוזיאון לאומנות ישראלית ברמת גן בעקבות תערוכה של אלדד רפאלי.

אלדד רפאלי כל מרחק אינו קרוב

אלדד רפאלי אומן וצלם דוקומנטרי ותיק. רפאלי הינו היזם והאוצר של פסטיבל הצילום הבינלאומי וכן אצר תערוכות צילום רבות. תערוכת היחיד שלו "כל מרחק אינו קרוב" מיוחדת ושונה ממה שעשה עד כה מכיוון שהיא עוסקת באישי ובפרטי. התערוכה עוסקת במראה פנימית שלו ומגיעה ממקום של חשיפה. חשיפה לאינטימיות בינו לבין זוגתו וחשיפה לרגש בחייו.

על התערוכה אומר רפאלי: "בשלוש השנים האחרונות, הבנתי שהצילום שלי אמור לעסוק במקומות הכי כמוסים שלי. שנים של עיתונות, פרויקטים חברתיים, פורטרטים וסטודיו, מיקדו אותי באיזור אחר, היכולת  להביא את הרגש לפרויקטים מורכבים אלו ייחדו את עבודתי אך לא הרגישו לי אמיצים מספיק."

אל התערוכה הגענו דווקא בגלל הצילומים בשחור, לבן והאפור שבניהם. חלל התערוכה עושה טוב לתמונות והתמונות מהפנטות. בחלק מהתמונות מופיעה זוגתו, טל אנג'ל ובשאר הצילומים מופיעים נופים הקרובים לבית. רפאלי מראה לנו את היופי הנמצא ממש לידנו.

אלדד רפאלי כל מרחק אינו קרוב

אלדד רפאלי כל מרחק אינו קרוב
אלדד רפאלי כל מרחק אינו קרוב

שם התערוכה "כל מרחק אינו קרוב" נשמע לנו כאילו מדבר ריחוק ותחושה שלא מצליחים ממש לגעת כי תמיד ניתן להתקרב יותר.
על השטח שנשאר עדיין לא נגיש גם כאשר האינטימיות היא גדולה, כתבה טל אנג'ל זוגתו של רפאלי:

"כאשר אתה בוחן את כולי במבטך
או מרוחק בעיר אחרת
כשאתה חושף את שכבות פנימיותך
או מרפרף על פני השטח
כשאתה מכיל ואני שוקעת את רכותך
או טרוד במשימות שבדרך
כשאתה זז מהר ותנועותיך חדות
או עייף וכואב בכבדות
כשאתה פותח את הסכר ומילותיך שוטפות אותי
או משפיל מבט משלב זרועות בשתיקה
את כל הפנים שלך אני מכירה
רק לא את אלה שמביטות דרך המצלמה
אלה סמויות ממני
שם המיסתורין שהוא רק שלך
משאיר אותי על הקצה."

אלדד רפאלי כל מרחק אינו קרוב

אלדד רפאלי דיבר איתנו על היצירות שלו.

על צילום בשחור לבן

צילום שחור לבן מחייב אותך לדיוק מירבי. בצילום כזה יש עומק רב והוא מצריך אותך לחשוב אחרת. אני מאד מחובר לצילום בשחור לבן, גם בהיבט הפילוסופי שלו, גם בהיבט האסתטי שלו וגם בתחושות שהוא מייצר אצלי כצלם ואצל הצופה.

על אינטימיות בהקשר של צילום

בתערוכה "כל מרחק אינו קרוב" מצולמת אינטימיות בשלושה רבדים:
רובד ראשון מול טל זוגתי האהובה, בדיקה מעמיקה של המבט מול אישה קרובה ואהובה.
רובד שני אינטימיות מול נוף עמוק קודר וחשוף מאד.
רובד שלישי אינטימיות מול ריבוי מול קהלים – מורכב ומסובך.

על תערוכות קודמות

התערוכות הקודמות שלי היו מאד מעורבות פוליטיות וחברתיות. התערוכות כללו צילומים של חיי הלילה בתל אביב, התנתקות, עובדים זרים, המחאה החברתית ועוד. הצילומים היו מאד טעונים וחזקים מכיוון שתיארו דמויות במצבי קיצון. הצילומים אומנם נלקחו ממבט וגישה מאד אישיים, אך הרובד הפוליטי בהם היה מאד חזק וניתן להרגיש את המעורבות הגבוהה שלי בסביבה.
בתערוכה " כל מרחק אינו קרוב" יש גם רובד כזה אך הוא מעודן ומרוחק יותר. האינטימיות שלי מול הסיטואציה באה יותר לידי ביטוי.

אוצר לעומת מציג

כשאתה מציג תערוכת יחיד האחריות אדירה. הציפיות שלי מעצמי מאד גבוהות. הציפיות של הסביבה גבוהות. אתה חשוף מאד גם מול הקהל בגלריה שבא לראות ומול המבקרים בעיתונות ובמדיות השונות שמפרשים את הצילומים שלך. חשיפה לא פשוטה.
כאוצר אני אחראי לחשוף אחרים. אני מנסה לייצר חיבורים מעניינים שישדרגו את סך כל העבודות. סינרגיה נכונה של חיבור ורצף טוב מייצרת עניין רב יותר מסך היצירות והאומנים הבונים את התערוכה.
גם כאוצר אתה זוכה לחשיפה, זהו תהליך עבודה מורכב, אינטימי ודעתני ביותר. כשהמטרה להציב שאלות אמתיות נוקבות, לצד ביקורת חברתית ואסתטית. החיבור בין האומנים והיצירות הוא זה שחשוב.

כמובן שביקשנו מאלדד רפאלי לענות לנו על שאלון גריי

אלדד רפאלי כל מרחק אינו קרוב

מחכות כבר לתערוכה הבאה 🙂

  אלדד רפאלי

פייסבוק

פוסטים קשורים

No Comments

Post a Comment

הרשמו לאתר!

כל מה שחדש ב- Grey Times

ישירות למייל שלכם:

You have Successfully Subscribed!